• March 4, 2024

Podróże jako źródło inspiracji: wpływ Gruzji i Nepalu na twórczość rzeźbiarza Grzegorza

Rzyki, tafla wody, leżące nieopodal wioski, a w oddali majestatyczne szczyty gór pokryte śniegiem. I tam właśnie, z dala od miejskiego zgiełku, na swojej działce otoczonej drzewami oraz zapierającym dech widokiem na Alpy znajdziemy jego pracownię. Grzegorz, polski rzeźbiarz i podróżnik z pasją do strawestowania miejsc bliższych i dalszych zakątków naszej planety. Każda kolejna podróż jest dla niego kolejnym źródłem inspiracji do jego twórczości artystycznej.

Gruzja – kraj kontrastów

Za oceanem doświadczeń artystycznych jakie dostarczyła mu podróż do Gruzji, szczególny wpływ miało poznanie historii tego kraju oraz kultury tkwiącej w każdym ćwiekowym domu czy kamiennej nawierzchni ulic. W swej twórczości postarał się odzwierciedlić pełne kontrastów oblicze Gruzji – od surowej przyrody o dzikim pięknie aż po łagodność mieszkańców z ich życzliwością i piękną gościnnością.

Dzięki temu powstały przepiękne rzeźby wykonane z rodzimych surowców – drzewa i kamienia. Wyjątkowość tych prac jest niepodważalna, każdy kto choć na chwilę zatrzyma się przed którąś z nich, nie może oprzeć się urokowi jakie do niej tchnęły te podróże.

Nepal – ucieleśnienie harmonii

Kolejnym miejscem przyciągającym Grzegorza była daleka i egzotyczna Azja, a konkretnie Nepal. Kraj pełen życia pomimo tragicznego trzęsienia ziemi w 2015 roku, podziwiał szczególnie harmonię w połączeniu tradycyjnych wartości z nowoczesnym podejściem do życia. Również znajomość koniunkturalnego buddyjskiej sztuki oraz hinduskiej mistyki odbija się we współczesnych pracach artysty. Inspiracje czerpał także z nauki technik te mistycznych rytuałów oraz zdobiących świątynie i domy lokalnej architektury.

W swoich rzeźbach oddaje te idee wizualizując głęboki spokój, prostotę oraz brak przeznaczenia. Ukazywanie równowagi między światem świeckim a duchowym to również motyw bardzo ważny dla Grzegorza. Stąd też obecność symboli w postaci różnorodnych zwierząt oraz ikon przestrzenie jak np.: pierwszeństwo Jana Chrzciciela.

Wpływ podróży na twoje rzeźbienie

Cóż można zatem powiedzieć o inspiracjach Grzegorza podróżnika? Bez wątpienia, to przede wszystkim niezwykłe bogactwo kulturowe, które pozyskał podczas swoich wypraw. Nieważne czy są to surowe krajobrazy Gruzji imponujące jeszcze bardziej swoją siłą gdyż przypominają właśnie podroży, czy harmonia Nepalu mająca wpływ na równowagę emocjonalną oraz twórcze procesy – podróże stają się niewyczerpanym źródłem inspiracji oraz idei rozsiewanych dalej w formie tych pięknych rzeźb.

Możemy więc śmiało stwierdzić, że twórczość rzeźbiarza Grzegorza jest dowodem na to, jak bardzo podróże mogą wnuczyć naszego życia, a także nieoceniony wpływ mają one na artystycznej pracy. I być może właśnie dzięki temu jego prace stają się bliskie sercu każdemu kto zetknie się z jego sztuką.

Czym jest podróż dla artysty? Czy to jedynie sposób na oderwanie się od codzienności, może sposób na poszerzanie horyzontów myślowych, czy można ją uznać za twórczy proces, poprzez który artyści przeżywają swoje najważniejsze inspiracje? Odpowiedzi na te pytania z pewnością różnią się dla każdego twórcy. Dla polskiego rzeźbiarza Grzegorza jednak podróżowanie jest osią gmachu jego spersonalizowanej estetyki.

Grzegorz zdobywa doświadczenie i wiedzę w warsztacie rzeźbiarskim od samego dzieciństwa – pod okiem swojego ojca, również utalentowanego artysty. Od książek i muzeów, po liczne wyprawy artystyczne do oddziałów artystycznych Polski i Europy – wszędzie tam, gdzie los go rzucił lub gdzie dany był mu czas odpoczynku. Nie ma tedy co dziwić się, że przy jednej z takich wypraw – do Gruzji z Nepalu – artysta ostatecznie ukształtował swój własny styl, będący wypadkową wpływów dwóch – z pozoru niepowiązanej ze sobą – szkół piękna.

Gruzja charakteryzuje się specyficzną atmosferą oraz bogactwem historii, kultury i sztuki, co znalazło swoje odzwierciedlenie w rzeźbiarskim stylu Grzegorza. Kontrast między monumentalnymi kościołami a delikatnością fresków, czy zdobień w gruzińskiej architekturze zachęcił go do eksperymentowania z formą, fakturą oraz refleksją światła na powierzchni jego dzieł. Zaaplikowane w skali mikro detale odzwierciedlają bogactwo artystycznych wzorców Gruzji.

Nepal natomiast obudził w Grzegorzu fascynację rytualnymi, symbolicznymi aspektami sztuki. Tamtejsze religijne dzieła o mistycznym charakterze stały się dla niego drzwiami do zostudiowania różnych kultur i przeniesienia tego na płaszczyzny artystycznej. Specyficzną cechą nepalskiej sztuki jest umiejętność zawarcia holistyczności istnienia – ukazanie całości duchowej poprzez materialne medium jakim jest rzeźba czy malowidło. To odkrycie również znalazło swoje miejsce w pracy Grzegorza.

Dzięki podróżom do Gruzji i Nepalu Grzegorz zyskał nową perspektywę. Swój rozwój jako artysta zawdzięcza zamarzniętym we wspomnieniach ekspedycji, dzięki którym jego dzieła obecnie składają się z bogactwa kulturowego dwóch niezwykłych krajów. Dzięki wcześniejszym wędrówkom, Grzegorz zaprezentował w Galerii Sztuki Współczesnej swoje własne interpretacje piękna uczynione z miska soup: znaną jako “Podróże jako źródło inspiracji”. Współcześnie twórca kontynuuje tę ścieżkę poszerzania horyzontów, a jego twórczość dalej niewątpliwie wzbogaca i zadziwia zarówno miłośników sztuki jak i jej gości laickich.